Wiemy to! Właśnie zakończył się pilotaż naszego programu edukacji medialnej, który trwał od 11 września 2013 roku. Wzięło w nim udział 10 szkół i 20 nauczycieli, którzy przeprowadzili łącznie 200 godzin zajęć na podstawie scenariuszy z serwisu Edukacja Medialna.
Wszystko zaczęło się na warsztatach Medialny Przybornik, które odbyły się w dniach 11 i 12 września 2013 roku w Warszawie. Wzięło w nich udział 20 nauczycieli ze szkół objętych programem, a były to: Gimnazjum nr 7 w Warszawie, Gimnazjum nr 86 w Warszawie, Gimnazjum nr 2 w Sandomierzu, Gimnazjum w Woli Rębkowskiej, Gimnazjum przy Zespole Szkół nr 2 w Konstancinie Jeziornie, VII LO im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, LXV LO im. gen. Józefa Bema w Warszawie, Zespół Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego w Warszawie, LO im. Marii Konopnickiej w Legionowie, LO im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie. W trakcie zajęć byli przygotowywani do prowadzenia zajęć i do korzystania ze scenariuszy lekcji z serwisu Edukacja Medialna.
W październiku i listopadzie nauczyciele prowadzili zajęcia w swoich szkołach. Łącznie przeprowadzono 200 godzin lekcyjnych w ramach zajęć dodatkowych i obowiązkowych. Szacunkowo wzięło w nich udział 2693 uczniów i uczennic. Jakie były najchętniej wybierane zakresy tematyczne i lekcje? Prowadzący najczęściej decydowali się na działy Język mediów oraz Etyka i wartości – wybrało je 16 prowadzących. Najmniejszą popularnością cieszyły się Ekonomiczne aspekty działania mediów był to wybór 3 osób. Najczęściej przeprowadzanymi lekcjami były: Granice naszej prywatności, Jakie wartości ukrywają się w przekazach, Mowa bez słów, Reklama w mediach. Zrealizowało je 6 pedagogów.
W grudniu zespół ewaluatorek przeprowadził szczegółowe wywiady z uczestnikami projektu. W ich trakcie nauczyciele dzielili się swoimi wrażeniami z przeprowadzonych lekcji. Opowiadali także o reakcjach swoich uczniów na zajęcia z edukacji medialnej. Rozmowy i uwagi, które nauczyciele odnotowywali w specjalnie przygotowanych dziennikach, były podstawą do raportu ewaluacyjnego.
Dowiedzieliśmy z niego, że nauczyciele pozytywnie oceniają nasze scenariusze zajęć i zaproponowane przez nas metody pracy z młodzieżą. Musimy popracować nad układem i czytelnością konspektów oraz przywiązywać większą wagę do czasu trwania poszczególnych części lekcji. Te i inne uwagi, posłużą zespołowi Edukacji Medialnej do udoskonalenia projektu.
Zespół Edukacji Medialnej pragnie serdecznie podziękować:
- Dyrektorom szkół , za umożliwienie przeprowadzenia pilotażu w ich placówkach.
- Nauczycielkom i nauczycielom, za zaangażowanie, entuzjazm i krytyczne uwagi, które wniosły ogromną wartość do projektu.
- Ewaluatorkom za pomoc w wyciągnięciu wniosków ze zgromadzonych uwag i rekomendacje rozwoju serwisu.
- Wszystkim tym, którzy nas wspierają i dostrzegają sens w naszej pracy.
Już wkrótce zostanie zaprezentowana nowa odsłona serwisu. Będą też niespodzianki! Nie możemy się doczekać!