Jarosław Lip
szyc (Nowoczesna Polska) oraz Michał „rysiek” Woźniak (
Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania) odebrali dziś nagrodę przemysłu reklamowego
Media Trendy w kategorii „Wydarzenie” za kampanię sprzeciwu wobec ACTA. Odbierając statuetkę podkreślili oni, że rzeczywistymi odbiorcami nagrody są tysiące ludzi którzy tworzyli strony, budowali kanały komunikacji, wymyślali memy, pisali teksty i skakali przeciwko ACTA.
Organizacje pozarządowe, takie jak FNP i FWiOO, angażowały się w ten proces analizując zapisy ACTA, przygotowując merytoryczne stanowiska, budując koalicje i wspierając oddolne inicjatywy obywatelskie organizacyjnie i infrastrukturalnie.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych podziękowali także agencjom reklamowym za tworzenie i wspieranie kampanii społecznych oraz zachęcili do intensywnej współpracy z trzecim sektorem.
Protesty społeczne przeciwko Umowie o Zwalczaniu Podróbek w Handlu, czyli ACTA, wybuchły w zeszłym roku w Polsce w związku z obawami dotyczącymi zagrożeń dla wolności słowa w Internecie. Oddolna kampania szybko rozlała się na pozostałe kraje Unii Europejskiej, w sumie na ulicach protestowały dziesiątki tysięcy obywateli ze wszystkich krajów Wspólnoty.
Wbrew przewidywaniom kampania odniosła sukces – 04.07.2012 Parlament Europejski jednoznacznie odrzucił umowę ACTA, stosunkiem głosów 478 do 39.