Z prawdziwą dumą przedstawiamy „Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych” przygotowany w ramach projektu „Cyfrowa Przyszłość”.
Publikacja ta jest pionierską próbą zdefiniowania zakresu edukacji medialnej i informacyjnej oraz przełożenia jej na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Katalog zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych; od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy język komunikatów medialnych.
Publikacja powstała dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Katalog jest owocem pracy licznego zespołu ekspertów zajmujących się edukacją medialną i informacyjną. Szczególne podziękowania składamy autorom: Annie Dąbrowskiej, Piotrowi Drzewieckiemu, Annie Gruhn, Lechosławowi Hojnackiemu, Justynie Jasiewicz, Władkowi Majewskiemu, Ewie Murawskiej, Grzegorzowi Stunży, Kamilowi Śliwowskiemu, Piotrowi Tafiłowskiemu, Marcinowi Wilkowskiemu i Michałowi „Ryśkowi” Woźniakowi.
Dziękujemy również członkom Komitetu Honorowego projektu „Cyfrowa Przyszłość”: prof. Wojciechowi Burszcie, prof. Bronisławowi Siemienieckiemu, prof. Wiesławowi Godzicowi, prof. Tadeuszowi Kowalskiemu, dr Mirosławowi Filiciakowi oraz dr Dominikowi Batorskiemu. Ich recenzje, słowa zachęty oraz krytyczne uwagi były dla nas niezwykle cenne w trakcie prac nad Katalogiem. Dziękujemy również dr Maciejowi Ciechomskiemu za konsultację materiału w zakresie psychologii dziecięcej.
Zapraszamy do zapoznania się z „Katalogiem kompetencji medialnych i informacyjnych” w formacie PDF lub do przeglądania go on-line na stronie cyfrowaprzyszlosc.pl.
Pobierz Katalog (PDF):
„Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych” (1 MB)
Pobierz rozdziały (PDF):
Okładka
Wstęp
1. Korzystanie z informacji.
2. Relacje w środowisku medialnym.
3. Język mediów.
4. Kreatywne korzystanie z mediów.
5. Etyka i wartości w komunikacji i mediach.
6. Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach.
7. Prawo w komunikacji i mediach.
8. Ekonomiczne aspekty dzialania mediów.