Po ponad 2 latach dobiega końca projekt Play Your Role, którego hasłem jest „Gry przeciwko mowie nienawiści”. Przez ten czas, wspólnie z partnerami z Niemiec, Francji, Włoch, Litwy i Portugalii, przeprowadziliśmy badania na temat mowy nienawiści w grach wideo, przygotowaliśmy scenariusze zajęć z wykorzystaniem gier popularnych wśród młodzieży oraz stworzyliśmy gry edukacyjne. Przyszedł czas na podsumowanie – zapraszamy na konferencję oraz warsztaty „Games against hate speech”, które odbędą się 18 września. W ramach wydarzenia odbędzie się warsztat prowadzony przez Małgorzatę Bazan i dr Macieja Dowgiela, twórców scenariuszy zajęć o mowie nienawiści w grach wideo. Wydarzenie odbędzie się w formule online, a udział jest bezpłatny.
Kiedy?
18 września, online. Rejestracja: https://bit.ly/konferencjaPYR.
- 11:15-12:30 – część konferencyjna
- 14:00-15:00 – warsztaty
UWAGA! Konferencja odbędzie się w języku angielskim, natomiast warsztaty prowadzone przez partnerów projektu, w ich językach narodowych.
Dla kogo?
Dla wszystkich osób zaangażowanych w walkę z mową nienawiści w sieci: eksperci w zakresie umiejętności korzystania z mediów, instytucje, urzędnicy, twórcy gier wideo, edukatorzy, nauczyciele, bibliotekarze.
Warsztat Małgorzaty Bazan i dr Macieja Dowgiela
Czy jesteśmy przygotowani na spotkanie z mową nienawiści w sieci? Czy wiemy, jak na nią reagować? Czy potrafimy dostatecznie szybko rozpoznać patologiczną sytuację? Nie zawsze jest to łatwe. Podczas warsztatów przedstawimy nauczycielom i wychowawcom scenariusze lekcji i wypróbujemy je w praktyce. Dzięki naszym materiałom uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować młodzież do różnego rodzaju trudnych sytuacji komunikacyjnych związanych z jedną z najważniejszych form aktywności kulturalnej – grami komputerowymi. Warsztat będzie prowadzony w języku polskim.
Projekt, który dostarcza odpowiedzi i narzędzi
Podczas tego wydarzenia zaprezentowane zostaną wyniki prac prowadzonych przez niemieckich, francuskich, włoskich, litewskich i polskich partnerów: badania, zestaw narzędzi pedagogicznych z 15 kursami edukacyjnymi opartymi na istniejących grach, gry stworzone w ramach projektu.
Gry wideo są zarówno problemem, jak i rozwiązaniem
Co można zrobić, aby zapobiec regularnemu narażaniu naszej młodzieży na mowę nienawiści w sieci?
Podczas gdy wiele inicjatyw podejmowało ten temat w mediach społecznościowych, niewiele zrobiono w kontekście gier wideo, choć są one jednym z ulubionych hobby młodych ludzi. A przecież pilne jest działanie i tworzenie kontrnarracji, jak również zachęcanie twórców gier do tworzenia mechanizmów stymulujących wiedzę o tym, jak wspólnie żyć w sieci. Projekt Play Your Role przez dwa lata skupiał się na wykorzystaniu gier wideo do rozwijania krytycznego myślenia młodych ludzi i pomagania im w walce z mową nienawiści w sieci. Jak to działa? Oryginalność projektu polega na wykorzystaniu gier wideo jako narzędzia edukacyjnego do realizacji swoich działań.