Wesprzyj

Wesprzyj działalność Wolnych Lektur

Przelew:

Fundacja Wolne Lektury
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
Nr konta: 75 1090 2851 0000 0001 4324 3317
Tytuł przelewu:
Darowizna na fundację Wolne Lektury

PayPal:

Płatność internetowa:

Wesprzyj bibliotekę internetową
Wolne Lektury

1,5% procent

Logo akcji 1,5%

KRS 0000070056

x

Edukacja medialna – nowe scenariusze zajęć!29 września 2017 Edukacja cyfrowa Edukacja Medialna otwarte zasoby edukacyjne

W serwisie edukacjamedialna.edu.pl udostępniliśmy kolejne scenariusze zajęć. Tym razem przygotowaliśmy 5 materiałów do wykorzystania w pracy z uczniami i uczennicami szkół średnich. Scenariusze dotyczą prawa autorskiego i bezpieczeństwa w sieci!

W naszym serwisie znajdziecie już ponad 250 scenariuszy do wykorzystania w szkołach, instytucjach kultury, organizacje pozarządowe i wszystkie osoby zainteresowane podnoszeniem kompetencji medialnych i cyfrowych dzieci i młodzieży! Scenariusze powstają w oparciu o „Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”. Są przygotowywane z myślą o różnych grupach wiekowych – od przedszkola po szkołę średnią!

W tym roku wzięliśmy na warsztat tematu związane z prawem autorskim, przyjrzeliśmy się:

  • Copyright trollingowi: zajęcia pomogą znaleźć odpowiedź na pytanie, czym jest tytułowe zjawisko copyright trollingu i jakie niesie ze sobą zagrożenia. Uczestniczki i uczestnicy poznają osobiście jednego z copyrightingowych trolli i wezmą go w krzyżowy ogień pytań. Dowiedzą się ponadto, jakich zasad przestrzegać, by nie złamać prawa autorskiego; a gdy mimo wszystko padną ofiarą prawnoautorskiego trolla, co w takiej sytuacji zrobić.
  • Patentom: uczestniczki i uczestnicy będą mieli okazję wcielić się w role wynalazców, którzy pragną opatentować swoje rozwiązanie techniczne. Najpierw jednak poznają kryteria, jakie musi ono spełnić, a także odpowiedzą sobie na pytanie, co właściwie daje posiadanie patentu. Dowiedzą się także, że system patentowy ma kilka minusów, co może sprawić, że na koniec zajęć zmienią swoją rolę i staną się oskarżycielami w tytułowym sądzie nad patentami.
  • Dozwolonemu Użytkowi Edukacyjnemu: czy wolno nam skopiować cały podręcznik pożyczony od koleżanki lub kolegi z klasy? Czy możemy urządzić pokaz filmu na szkolnym spotkaniu miłośników kina? Czy wykorzystanie czyichś zdjęć w prezentacji na lekcji jest legalne? Co wiemy o dozwolonym użytku edukacyjnym? Jakie ten przepis w prawie autorskim daje nam możliwości? Na co warto zwrócić uwagę? Czy uda się stworzyć ciekawe inicjatywy, które będą mieścić się w granicach dozwolonego użytku? Uczestniczki i uczestnicy w trakcie tych zajęć dostaną odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących ważnego dla wszystkich twórców i odbiorców dozwolonego użytku w edukacji.

Przygotowaliśmy także scenariusze dotyczące:

  • Sextingu: pojęcia „sexting” i „sextortion” pojawiają się wokół nas coraz częściej. Co jednak oznaczają? Uczestnicy i uczestniczki zajęć poznają nie tylko ich definicję, opis tego zjawiska w świetle prawa czy możliwe konsekwencje, jakie się z nimi wiążą. Będą mogli sami wyrobić sobie pogląd na temat zagrożeń, sposobów prewencji i interwencji w przypadku zetknięcia z sextingiem, który może przerodzić się w sextortion. Zapoznają się także z wynikami badań, które mogą sprawić, że spojrzą na omawiane zjawisko z nieco innej perspektywy.
  • Hejtu i mowy nienawiści: czym są hejt i mowa nienawiści? Czy to normalna forma komunikacji? Czy można im przeciwdziałać? W czym się przejawiają? Jak na nie reagować i kto powinien się tym zająć? Przed uczestniczkami i uczestnikami wiele pytań, które jednak nie pozostaną bez odpowiedzi. Podczas zajęć uczestnicy i uczestniczki dostaną dawkę rozwiązań z dotychczasowych dobrych praktyk, sprawdzą, jak zmienić przekaz nienawiści w przekaz miłości, i odkryją, co możemy zrobić, gdy stykamy się z hejtem i mową nienawiści.

Zachęcamy do wykorzystywania materiałów!

Scenariusze zajęć zostały przygotowane w ramach projektu „Wielki Turniej Edukacji Medialnej” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fot. JeongGuHyeok, CC0