Kompetencje medialne i cyfrowe pozwalają nam na pełne uczestnictwo w życiu kulturalnym i społecznym. Świadomi użytkownicy mediów cyfrowych są krytycznymi odbiorcami informacji, którzy rozumieją język mediów. W sposób przemyślany tworzą wizerunek i relacje. Przestrzegają standardów etycznych oraz dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Świadomi użytkownicy są kreatywni, potrafią tworzyć komunikaty z użyciem nowoczesnych narzędzi, przetwarzać je i prezentować efekty swojej pracy. Dostrzegają i rozumieją również prawne i ekonomiczne aspekty działania mediów. Kształtowanie tych kompetencji to właśnie zadanie edukacji medialnej.
W ramach projektu „Warszawscy Liderzy Edukacji Medialnej” przygotowaliśmy propozycje wdrażania edukacji medialnej w działania instytucji kultury.
Edukacja medialna umożliwia kształcenie kompetencji medialnych, cyfrowych i informacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych. Może być realizowana w instytucjach kultury w ramach zajęć dla różnych grup wiekowych. Przygotowaliśmy 3 kompletne ścieżki edukacji medialnej do wykorzystania w bibliotekach, domach kultury, muzeach, organizacjach pozarządowych etc. Zachęcamy animatorów i animatorki kultury, bibliotekarzy i bibliotekarki, pracowników i pracowniczki domów kultury, wychowawców i wychowawczynie pracujących z dziećmi i młodzieżą – wszystkich, którym zależy na wzmacnianiu kompetencji medialnych i cyfrowych do korzystania z naszej propozycji.
Nasza propozycja to 3 cykle zajęć dla młodzieży:
Ścieżki zostały przygotowane w oparciu o materiały dostępne w serwisie edukacjamedialna.edu.pl.
Projekt „Warszawscy Liderzy Edukacji Medialnej” jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawy.
[fot. blackdragonviny, CC0]