Wesprzyj

Wesprzyj działalność Wolnych Lektur

Przelew:

Fundacja Wolne Lektury
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
Nr konta: 75 1090 2851 0000 0001 4324 3317
Tytuł przelewu:
Darowizna na fundację Wolne Lektury

PayPal:

Płatność internetowa:

Wesprzyj bibliotekę internetową
Wolne Lektury

1,5% procent

Logo akcji 1,5%

KRS 0000070056

x

„Joan. VIII 1-12” – kolejna powieść Marii Rodziewiczówny na Wolnych Lekturach5 listopada 2025 Nowe publikacje Wolne Lektury

6 listopada 1944 roku zmarła Maria Rodziewiczówna, autorka popularnych powieści, tłumaczonych na wiele języków. Wśród nich znalazły się Straszny dziaduniuDewajtis, dzięki którym jej twórczość stała się rozpoznawalna. Dziś udostępniamy na Wolnych Lekturach kolejną powieść pisarki — Joan. VIII 1-12.

Powieść Marii Rodziewiczówny z 1906 r. pod frapującym tytułem Joan. VIII 1–12 to historia stróża Jana Gedrasa, który pomaga znalezionej przy drodze ciężarnej kobiecie i zabiera ją do domu. Matka umiera przy porodzie, ale dziecko udaje się uratować. Mimo wielu przeciwności Gedras bierze je pod swoją opiekę. Losy stróża i zamożnej rodziny, dla której pracował, splatają się, prowadząc do tragedii, która zmusza czytelnika do refleksji nad krzywdą i niesprawiedliwością społeczną.

Tajemniczy tytuł utworu odsyła do ewangelii św. Jana. Przywołany fragment to przypowieść o Chrystusie, który wybacza kobiecie cudzołożnej, żegnając ją słowami „I Ja ciebie nie potępiam. Idź, a od tej chwili już nie grzesz!”.

Opowiadając historię Jana Gedrasa i jego przybranej córki, Maria Rodziewiczówna stawia diagnozę społeczeństwa, w którym los człowieka wydaje się przypieczętowany od chwili narodzin. Biedni nie mają szansy na poprawę swojego życia, a bogaci stoją ponad prawem. Na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja fabuły równoległej, ukazującej kontrast, ale też podobieństwa między życiem Mańki-sieroty i Maniusi-panienki. Powieść może być cennym źródłem do badań nad wątkami feministycznymi w literaturze — kobiety, mimo inteligencji i wykształcenia, nie znaczą tu tyle, co mężczyźni. To mężczyźni mają moc sprawczą i odwagę, by krytykować zastaną rzeczywistość. Przykładem może być wuj Bolesław oraz prawnik Stuch, wygłaszający mowę obronną Gedrasa. Ważnym motywem (na co naprowadza sam tytuł), jest także stosunek społeczeństwa do kobiety zhańbionej, „upadłej” i różnice pomiędzy postrzeganiem kobiecych i męskich przewinień.

Powieść Joan. VIII 1–12 można więc analizować pod wieloma kątami — od krytyki klas uprzywilejowanych i obrazu nierówności społecznych po refleksję nad pozycją kobiety względem mężczyzny. O wartości dzieła Marii Rodziewiczówny świadczy również to, że wiele zadawanych przez autorkę pytań wciąż pozostaje aktualnych.

Opracowanie redakcyjne i przypisy: Paulina Choromańska, Izabella Góral, Aleksandra Sekuła, Barbara Zadrożny.