Rok 2020 bez wątpienia jest inny niż poprzednie. Nie zmieniło się jedno – wciąż realizujemy projekty, dzięki którym między innymi nauczyciele, edukatorzy czy uczniowie dostają kolejne narzędzia do wykorzystywania w pracy lub przydatne w rozwijaniu swoich pasji. Takim działaniem jest „Biblioteka źródłem inspiracji”, w ramach którego już wkrótce udostępnimy interaktywną publikację Autor i Bohater. Przewodnik dla piszących i czytających.
Zaprezentujemy w niej ciekawą metodologię pracy dla początkujących twórców literatury, która z powodzeniem sprawdzi się także podczas lekcji języka polskiego, warsztatów literackich i różnych zajęć literackich prowadzonych przez bibliotekarzy, pracowników świetlic, trenerów, nauczycieli i edukatorów. Celem projektu jest stworzenie nowej metodologii i podanie jej w sposób na tyle przystępny, aby mogła być ona wykorzystywana zarówno do pracy samodzielnej, jak i podczas zajęć lekcyjnych czy warsztatów.
Projekt łączy w sobie kilka koncepcji wywodzących się ze strategii kulturowych i biznesowych, które z powodzeniem wykorzystać można do analizy i tworzenia własnych tekstów kultury. Należą do nich: Design Thinking, Podróż bohatera (wywodząca się z teorii Josepha Campbella) oraz system mapy myśli oparty na heksagramach, a opracowany specjalnie na potrzeby tej publikacji. Wszystkie wspomniane metody od lat wykorzystywane są przez pisarzy, scenarzystów i… projektantów usług w branży IT. Nie spotkaliśmy się jednak z koncepcją, w której będą one współgrały ze sobą, tworząc złożoną metodę pracy z tekstem. Ponadto ich poznanie wymaga uczestnictwa w drogich kursach, studiach lub dużych zasobów czasowych na lekturę wielu publikacji. Wychodzimy z założenia, że jeżeli jakaś koncepcja sprawdza się na innych polach eksploatacji analityczno-projektowej, to z powodzeniem można ją również wykorzystać w pracy szkolnej oraz okołoszkolnej. Szerokie pole do eksperymentów analityczno-twórczo-literackich zapewni Biblioteka Wolne Lektury, z której różne teksty literackie posłużą jako przykłady na wykorzystanie poszczególnych elementów Przewodnika.
Stworzona metodologia analizowania i pisania tekstów opisana zostanie w sposób prosty i przystępny tak, aby skorzystać mogli z niej również uczniowie i uczennice szkoły ponadpodstawowej, którzy stawiają pierwsze kroki na grząskim gruncie pracy literackiej lub krytycznoliterackiej. Narzędzie pozwoli im bezpiecznie i wygodnie poruszać się w świecie literatury. Nie popadamy także w banał. Zawarte treści będą bowiem przydatne także i dla średniozaawansowanych adeptów literatury.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.