Wesprzyj

Wesprzyj działalność Wolnych Lektur

Przelew:

Fundacja Wolne Lektury
ul. Marszałkowska 84/92 lok. 125
00-514 Warszawa
Nr konta: 75 1090 2851 0000 0001 4324 3317
Tytuł przelewu:
Darowizna na fundację Wolne Lektury

PayPal:

Płatność internetowa:

Wesprzyj bibliotekę internetową
Wolne Lektury

1,5% procent

Logo akcji 1,5%

KRS 0000070056

x

Znamy Laureatów i Laureatki Olimpiady Cyfrowej 2018/201915 kwietnia 2019 Edukacja cyfrowa Edukacja Medialna Olimpiada Cyfrowa

Cyfrowy asystent planujący spersonalizowany kalendarz i zachęcający do wprowadzania zdrowych nawyków, zintegrowany z mózgiem czip pozwalający na produktywne spędzanie czasu w sieci i smartfon ładowany wyłącznie baterią słoneczną. Czyżby najnowsze pomysły wizjonerów z Doliny Krzemowej? Niezupełnie. To projekty Laureatów Olimpiady Cyfrowej, której finał odbył się w sobotę, 13 kwietnia w Centrum Nauki Kopernik.

Tegorocznymi laureatami zostali: Krzysztof Parocki z II LO w Krakowie (I miejsce), Jakub Patałuch z Zespółu Szkół nr 14 we Wrocławiu (II miejsce), Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku(III miejsce). Specjalne wyróżnienie i indeks Akademii Leona Koźmińskiego otrzymała Julia Karmowska z Zespołu Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

By przyjechać do Warszawy i wziąć udział w ostatnim etapie, finałowa dwudziestka musiała pokonać dwa i pół tysiąca uczniów z całej Polski, którzy przystąpili do konkursu. Walczyli o indeksy Collegium Civitas i Akademii Leona Koźmińskiego. W ostatnich miesiącach przechodzili zarówno testy sprawdzające ich wiedzę, jak i wykonywali zadania wymagające kreatywności oraz krytycznego myślenia. Dzięki wsparciu firmy Samsung – partnera strategicznego olimpiady – brali udział w webinarach, które były dla nich pomocą na kolejnych etapach rywalizacji. To były naprawdę odważne, śmiałe, zmuszające do myślenia i niekiedy kontrowersyjne prace na bardzo wysokim poziomie – podsumował zmagania olimpijczyków Jarosław Lipszyc, prezes fundacji Nowoczesna Polska i przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady.

Dobrostan cyfrowego świata

Siedem razy w ciągu godziny. Średnio tyle razy odblokowujemy nasze smartfony. Na ich mniej lub bardziej produktywnym przeglądaniu spędzamy od dwóch i pół do czterech godzin. Kolejne aplikacje walczą o naszą uwagę i czas. Jak zatem w sposób mądry i efektywny korzystać z technologii? O to zapytaliśmy finałową dwudziestkę olimpijczyków. Ich zadaniem było wymyślenie takiego urządzenia przyszłości, które zadba o cyfrowy dobrostan. Czym jest ten dobrostan? To po prostu zdrowa relacja z technologią. To ona ma nam służyć, a nie my jej. Ma nas kierować na cele, a nie rozpraszać – mówi Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku. Mój pomysł był nadzwyczaj prosty, ale skuteczny: urządzenie wykonane ze zrecyklingowanych materiałów, a ekran z papieru. Aby naładować, musimy je odłożyć – dodaje. Ta propozycja urządzenia ładowanego panelem słonecznym przyniosła jej III miejsce i wymarzony indeks.

Ręka w rękę z nauczycielem

Świadome korzystanie z mediów to coś znacznie więcej, niż narzucenie sobie limitu czasu korzystania z sieci. Bez kompetencji cyfrowych nie ma świadomego i aktywnego obywatela. – mówiła podczas gali finałowej Alicja Pacewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej – 30% młodych ludzi nie sprawdza w ogóle z jakiego źródła czerpie swoją wiedzę. Nie umieją odróżnić prawdy od fałszu. To nie świadczy dobrze o polskiej edukacji. Wraz z finalistami zastanawiała się, jaki miałby być aktualny zestaw pożądanych kompetencji polskich nauczycielek i nauczycieli w zakresie kompetencji medialnych, cyfrowych i informacyjnych. Olimpiada Cyfrowa jest chyba jedynym tego typu konkursem w Polsce, który z równie dużą uwagą skupia się na uczniach, co nauczycielach. W czasie, gdy uczniowie stawali w szranki ze swoimi rówieśnikami, ich nauczyciele brali udział w warsztatach weryfikowania informacji, wykorzystywania aplikacji mobilnych w edukacji i technologii VR na lekcjach.

Przyszłość staje się już dziś

Żyjemy w świecie, w którym liczba informacji co roku się podwaja. Zasób wiedzy, sposób pracy, model gospodarki zmieniają się w niewiarygodnym tempie. Nie wiemy jakie będą zawody przyszłości. Współczesna edukacja musi reagować na zmiany – a jeszcze lepiej – wyprzedzać je i formować. Nie tylko przekazywać wiedzę, ale także budować kompetencje. Właśnie po to stworzyliśmy Olimpiadę Cyfrową. Chcemy gromadzić wokół tego projektu coraz szersze środowisko świadomych i kreatywnych uczniów, nauczycieli i edukatorów, którym bliskie jest pytanie, jak ma wyglądać nasze społeczeństwo w dobie postępującej cyfryzacji

Podziękowania

Serdecznie dziękujemy wszystkim instytucjom, które wspierają nas w organizacji Olimpiady Cyfrowej: partnerowi strategicznemu – Samsung Electronics Polska, partnerom merytorycznym – Collegium Civitas i Akademii Leona Koźmińskiego, patronom honorowym – Ministerstwu Cyfryzacji i Polskiemu Komitetowi ds. UNESCO, partnerom – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Panoptykon, Fundacji Orange, Superbelfrom RP, Fundacji 5 Medium, Szerokiemu Porozumieniu na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych, Koalicji Edukacji Medialnej i Cyfrowej, a także patronom medialnym – PR4, Cogito, Perspektywom oraz Głosowi Nauczycielskiemu

Fot. Paweł Ogrodzki CC BY SA 4.0