Po 18 miesiącach pracy z dumą prezentujemy EMELS – Europejski Standard Edukacji Medialnej dla osób pracujących z młodzieżą. Wejdź na stronę emels.eu, oceń swoje kompetencje, zdobądź wiedzę i zaplanuj działania!
EMELS składa się z 16 kompetencji pogrupowanych w 5 obszarów: Korzystanie z informacji, Tworzenie komunikatów medialnych, Bezpieczne i aktywne korzystanie z mediów, Rozumienie praktyk medialnych młodzieży, Umiejętności trenerskie i rozwój. Kompetencje zostały zilustrowane praktycznymi przykładami wiedzy, umiejętności i postaw, np.:
- Wiem, że informacje, do których mam dostęp za pośrednictwem wyszukiwarki i mediów społecznościowych są zależne od słów kluczowych, algorytmów i historii przeglądanych stron, co sprawia, że do różnych użytkowników docierają różne informacje.
- Korzystam z oprogramowania i aplikacji potrzebnych do realizacji projektów medialnych, np. programów do edycji zdjęć, dźwięku, wideo, pakietu biurowego, programów do tworzenia gier.
- Szanuję opinie innych i jestem otwarty na dialog.
Standard uzupełniają opisy dobrych praktyk i materiały edukacyjne, przypisane do poszczególnych kompetencji.
Jak powstawał EMELS?
EMELS jest rezultatem prac 7 europejskich organizacji zajmujących się edukacją medialną: fundacji Nowoczesna Polska (lider projektu), , JFF z Niemiec, Centro Zaffiria z Włoch, Karpos z Grecji, Ariel Trust z Wielkiej Brytanii oraz Mediawijs/Imec i fundacji Evens z Belgii. Na początku projektu porównaliśmy nasze doświadczenia związane ze szkoleniem nauczycieli i animatorów w zakresie edukacji medialnej. Przyjrzeliśmy się dostępnym katalogom kompetencji i zasobom edukacyjnym z tego obszaru. Następnie wypracowaliśmy wspólną definicję edukacji medialnej i zidentyfikowaliśmy kluczowe obszary, w ramach których opisywaliśmy poszczególne kompetencje. Ogromny wpływ na ostateczny kształt Standardu miały także konsultacje, które przeprowadziliśmy z osobami zaangażowanymi w pracę z młodzieżą w 6 krajach.
Jak mogę wykorzystać EMELS?
EMELS może Ci pomóc w:
- Ocenie własnego poziomu kompetencji medialnych (Które kompetencje już mam?)
- Planowaniu rozwoju (Które kompetencje chciałbym/chciałabym rozwinąć?)
- Zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności (Które materiały mogą mi się przydać?)
- Ocenie poziomu kompetencji medialnych młodzieży, z którą pracujesz (Co już wiedzą o świecie mediów cyfrowych?)
- Planowaniu projektów i zajęć (Które tematy już poruszam w pracy z młodzieżą? Które chciałbym/chciałabym wprowadzić? Jak łączą się z innymi aktywnościami, które realizuję/planuję?)
- Planowaniu szkoleń dla innych edukatorów (Które tematy będą dla nich najważniejsze? Które będą najbardziej użyteczne?)
- Pisaniu wniosku o dofinansowanie (Wykorzystaj Standard jako punkt odniesienia i narzędzie organizacji swoich pomysłów.)
Wszystkich zainteresowanych Europejskim Standardem Edukacji Medialnej dla osób pracujących z młodzieżą zapraszamy na webinar „Ja i młodzież w cyfrowym świecie”, który odbędzie się 21 czerwca o godz. 18.00. Prosimy o wcześniejszą rejestrację.
Projekt współfinansowany w ramach programu Komisji Europejskiej Erasmus+.
Fot. Verkeorg @Flickr, CC BY-SA