Od dziś na Wolnych Lekturach znajdziecie dwa nowe tomiki poetyckie. To Poczytalnia i bólion w kostce autorstwa Jarosława Lipszyca, które zasilą kolekcję Wiersz wolny. Zapraszamy do lektury!
Bólion w kostce, pierwszy zbiór wierszy Jarosława Lipszyca, wydany nakladem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża w 1997 roku, już tytułem zapowiada dwie rzeczy. Po pierwsze książka stanowi językowy koncentrat, po drugie niewiele sobie robi z tradycyjnego poetyckiego decorum, po trzecie — koncentruje się na przykrych doznaniach (wiersze Głód, Pobudka czy szpitalne Rozbite rozdziały, których tytuł i wojenne obrazowanie przywodzą na myśl wiersz Rozkład jazdy Tymoteusza Karpowicza). Co jednak najbardziej zwraca uwagę, to rozmach projektu poetyckiego. Rozpięty między cytatami z tekstów kultury, aluzjami do alternatywnych walut z dwudziestolecia międzywojennego, studium pijaństwa i kaca a radosnym tworzeniem niestandardowych zestawień słów, Bólion w kostce jest świadectwem twórczego fermentu przedostatniej dekady XX wieku.
Po latach zaskakuje pesymistyczny ton zbioru, mówiącego o ,,ciałach dość złożonych do grobu”, zasadniczo sprzeczny z jego językową energią. Część wierszy ze zbioru została udostępniona na Wikiźródłach.
Poczytalnia — zbiór wierszy wydany nakładem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża w 2000 roku. Tytuł łączy ze sobą wyrazy ,,poczekalnia”, ,,poczytalność” i ,,czytać”, a z uwagi na ich nieprzystawalność połączenie to sprawia wrażenie niestabilnego. Jest to zgodne z autorską strategią, którą Joanna Mueller diagnozowała w następujący sposób: ,,poeta wywraca na nice starożytną zasadę mimezis — słowa nie naśladują już rzeczy, one same są przez rzeczy nieudolnie kopiowane”. Sam autor ujął to jeszcze prościej we wstępie do czasopisma ,,Meble”, nr 7/2002: ,,rzeczywistość tekstu jest autonomiczna od rzeczywistości prawdziwego świata, a w najlepszym przypadku jest jej pierwowzorem”. Poetyckim sposobem na wyrażenie tej samej intuicji jest z kolei wiersz obroty jałowe.
Tomik podzielony jest na dwie części: ,,długie” oraz ,,krótkie” — i jak się łatwo domyślić, przynależność wiersza do jednej z nich w żaden sposób nie zależy od jego treści.
Opracowanie redakcyjne: Paweł Kozioł, Aleksandra Sekuła, Martyna Cichecka, Aleksandra Kopeć-Gryz.