Jak odkryć swoje miasto i stworzyć o nim opowieść, korzystając z nowych technologii? Czy możemy opowiedzieć historię wyłącznie za pomocą dźwięków? Jak rozmawiać o emocjach, korzystając z pomocy aplikacji? Te oraz 12 innych pytań stanowi punkt wyjściowy Pracowni Cyfrowych, które prezentujemy w publikacji Pracownie Cyfrowe – przewodnik po metodzie.
Metoda Pracowni Cyfrowych czerpie z dorobku włoskich pedagogów Bruna Munariego i Alberta Manziego. Jej wyjątkową cechą jest łączenie zadań wykorzystujących narzędzia cyfrowe z pracami plastycznymi oraz istotna rola kompetencji społecznych i zaangażowania obywatelskiego.
Pracownia Cyfrowa ma być wyzwaniem dla uczniów i dla nauczycieli. To uczniowie decydują, jak poszczególne zadania mają być realizowane – nie ma tu jedynie słusznych odpowiedzi. W Pracowniach Cyfrowych nacisk kładzie się na proces, samodzielne dochodzenie do pewnych rozwiązań i odpowiedzi, komunikację i współpracę. Dzięki pracy tą metodą szkoła staje się miejscem rozwijania wyobraźni, twórczych poszukiwań i wspólnego działania.
W publikacji można znaleźć dokładny opis metody, informacje na temat jej związku z podstawą programową i rozwojem kompetencji uczniów, a także praktyczne wskazówki dla nauczycielek i nauczycieli. Zamieściliśmy w niej także 15 scenariuszy Pracowni zrealizowanych w Polsce, Czechach, Grecji, na Litwie i we Włoszech.
Pobierz Pracownie Cyfrowe – przewodnik po metodzie [PDF].
Publikacja powstała w ramach projektu „App Your School” dofinansowanego w ramach programu Erasmus+. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie appyourschool.eu. Polecamy także publikację AppYourSchool Experimentation – a manual for future activities (w jęz. angielskim), poświęconą poszukiwaniu nowych sposobów na stosowanie nowych technologii w nauczaniu.