Za nami piąty i ostatni warsztat w pracowni Digital Atelier realizowany w ramach europejskiego projektu App Your School. Uczestnicy bytomskich szkół, sprawdzali jak w twórczy sposób można przedstawić legendy miejskie za pomocą nowych technologi. W Pracowniach Cyfrowych testujemy sposoby twórczego wykorzystania nowych mediów i technologii w pracy edukacyjnej. W całym cyklu Digital Atelier łącznie wzięło udział blisko 150 uczniów i uczennic ze szkół w Bytomiu oraz 11 nauczycielek. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim podsumowaniem warsztatów Digital Atelier.
Projekt App Your School
Pracownie Cyfrowe (Digital Atelier) mają ułatwiać wzmocnienie wiedzy i kompetencji medialnych i cyfrowych, a także interpersonalnych uczniów i uczennic. Projekt realizujemy przy współpracy z nauczycielkami ze Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego w Bytomiu. W Pracowniach Cyfrowych prowadzimy warsztaty i szkolimy nauczycieli w zakresie nowych metod pracy edukacyjnej, które narodziły się we Włoszech (metoda opracowana przez Bruno Munari oraz metoda Alberto Manzi). Łączymy działania twórcze z wykorzystaniem nowych mediów i oraz narzędzi TIK. Dzięki tym działaniom chcemy wpłynąć na motywowanie zarówno uczniów jak i nauczycieli do korzystania z TIK dla osiągania korzyści osobistych oraz dać szansę uczniom na wykorzystanie swoich po za szkolnych kompetencji cyfrowych. Przez ostatnie pół roku wdrażaliśmy metodologię Munari’ego i Manzi’ego realizując warsztaty w Pracowni Cyfrowej (Digital Atelier). Dzięki D.A. uczestnicy mieli szansę głębiej poznać historię i społeczność swojego miasta.
Co robiliśmy na warsztatach Pracowni Cyfrowych:
Digital Atelier 1 „Fonty miasta”
Podczas pierwszych warsztatów, uczestnicy tworzyli nowe czcionki, które oddają klimat miejsca zaznaczonego na mapie miasta. Z wykorzystaniem aplikacji Prisma, sfotografowali wybrane miejsca i nadali im niepowtarzalny klimat. Poniżej prezentujemy krótki film podsumowujący warsztat.
Digital Atelier 2 „My urban box”
Podczas drugiego spotkania , tworzyliśmy tzw. URBAN BOX. Uczestnicy zostali poproszeni o przyniesienie fotografii, pamiątek rodzinnych oraz nagranych wywiadów przeprowadzonych z członkami ich rodzin. Nagrania audio edytowaliśmy w programie Audacity. Korzystaliśmy z projektowania czcionek tesktowych w aplikacji typo.polona.pl a video prezentacje zdigitalizowanych zdjęć i artefaktów rodzinnych, tworzyliśmy w programie Kizoa i Animoto. Jaki był tego efekt? Więcej informacji: https://nowoczesnapolska.org.pl/2018/01/15/digital-atelier-czyli-drugie-spotkanie-w-pracowni-cyfrowej-w-bytomiu/
Digital Atelier 3 „Portret obywatela”
Tym razem uczestnicy mieli za zadanie sfotografować telefonem komórkowym portret spotkanej osoby na ulicach miasta. Po powrocie uczestnicy uczyli się edycji zdjęć w bezpłatnej aplikacji PXLR według wspólnie ustalonych parametrów edytora. Dzięki aplikacji udało się stworzyć kolaże ze złączonych portretów mieszkańców.
O efektach pracy uczestników można przeczytać o tu: https://nowoczesnapolska.org.pl/2018/03/05/digital-atelier-spotkalismy-sie-po-raz-trzeci/
Digital Atelier 4 „Porozmawiajmy o emocjach”
Tym razem uczniowie bytomskich szkół wykorzystali różne aplikacje i nowe technologie, by porozmawiać o emocjach. Zaczęliśmy od niemej rozmowy za pomocą emotikonek oraz stworzenia komiksu przy użyciu plasteliny. Kolejnym etapem spotkania było tworzenie gifów. Każdy uczestnik samodzielnie wybrał z własnych zdjęć znajdujących się w telefonie to, z którym łączy konkretną emocję. Następnie w aplikacji Legend tworzyliśmy gify. Więcej informacji o tym warsztacie: https://nowoczesnapolska.org.pl/2018/03/21/czwarte-warsztaty-w-pracowni-cyfrowej/#more-15238
Digital Atelier 5 „Urban legend”
Podczas ostatnich warsztatów wspólnie sprawdzaliśmy, jak w twórczy sposób można przedstawić legendy miejskie za pomocą nowych technologi. Inspirując się legendami Bytomia, stworzyliśmy krótkie, ruchome komiksy za pomocą telefonów komórkowych i aplikacji PICPAC. W twórczy i nowoczesny sposób poznaliśmy legendy miasta Bytom. Poniżej prezentujemy efekty pacy uczestników:
Przed nami III etap projektu
Przygotowujemy pakiet scenariuszy Pracowni Cyfrowej oraz podręcznik metodologiczny. Zależy nam na tym, aby innowacyjna metodyka Pracowni Cyfrowej trafiła do jak największej liczby nauczycieli i szkół, dlatego wspólnie z pozostałymi organizacjami partnerskimi przygotujemy podręcznik zawierający propozycję programu do wykorzystania w szkołach. Dodatkowo podczas trwania projektu korzystamy platformy MIL/PEER (Media and Information Literacy Platform for Exchanging Educational Resources), która ułatwi nam wymianę zasobów edukacyjnych z zakresu edukacji medialnej i informacyjnej. MIL/PEER jest ogólnodostępnym narzędziem przygotowanym i rozwijanym przez fundację Evens oraz fundację Nowoczesna Polska do tworzenia oraz publikowania materiałów edukacyjnych.
Więcej informacji o projekcie App your school znajduje się na stronach: www.appyourschool.eu oraz na www.milpeer.eu